International Hair Academy

International Hair Academy är en skola med 5 lärare som gemensamt besitter bred kunskap. Vi vidareutbildar oss ständigt för att just du som elev på skolan ska få chans till kunskap om de senaste trenderna samtidigt som vi värnar om den grundläggande kunskapen du behöver för att lyckas i din framtid som frisör eller barberare. 2019 gick skolan från att enbart vara en privat utbildning till att även kunna erbjuda kommunal vuxenutbildning.

På skolan är stämningen alltid på topp och vi jobbar mot ett gemensamt mål: att göra dig så redo för din framtid som frisör eller barberare som möjligt.

Skolan har stora rymliga lokaler med bland annat en elevsalong som tillåter 30 kunder samtidigt. Är din dröm att bli frisör eller barberare så hjälper vi dig förverkliga den. Välkommen till oss på IHA!

Hitta hit

Adress:

International Hair Academy

Kanalvägen 3 A
19461 Upplands Väsby

Therese Haleving

Rektor och lärare på International Hair Academy.

Min stora passion är att lära ut och att se människor växa i sin yrkesroll.

Utbildning och frisörbranschen är något jag brinner för. Därför är jag engagerad på flera olika sätt i branschen, bland annat som ledamot i Frisörföretagarnas Riksstyrelse och examinator vid branschens del –och gesällprov. Och självklart jobbar jag fortfarande på golvet som frisör!

På min fritid så umgås jag med mina barn och vänner. Sommartid tar jag gärna en sväng på min motorcykel.

Min styrka som lärare och rektor ligger i att jag alltid försöker relatera till elevens situation. Jag har själv varit med om den roliga men krävande utvecklingstiden för att nå dit jag är idag. På vägen har jag hunnit med att avlägga gesällprov, mästarprov, make-up artistprov och nu senast barberargesällprov.

Prov är något som kan vara roligt, man måste bara ha rätt coachning och aldrig ge upp. Vill du så kan du!

Anna-Kerstin ”Acke” Ericson

Lärare på International Hair Academy.

Jag tog mitt gesällbrev 1993 och har sedan dess mestadels arbetat som egen företagare och drivit frisörsalong.

Så småningom kände jag ett behov av att vidareutbilda mig inom yrkesfältet och började med att läsa modevetenskap på Stockholms universitet.

Detta gav mersmak så jag fortsatte med yrkeslärarlinjen och tog min examen 2013.

Eftersom jag brinner för utbildning, salongsarbete och kundkontakter delar jag numera min tid mellan IHA, en hyrstol i frisörsalong, samt arbetar som examinator för del- och gesällprov.

De stunder jag inte sysslar med hår på ett eller annat sätt, ägnar jag åt musik, mode och skidåkning. Och kaffe.

Robbin Lindberg

Lärare på International Hair Academy.

Jag började som elev på International Hair Academy och ville aldrig lämna eftersom jag trivdes så bra. Så efter några år som frisör är det fantastiskt kul att jag fick komma tillbaka till skolan och börja arbeta här.

Började efter examen arbeta som trainee på Nikita Hair och var även salongschef på en av salongerna under en period. Efter att jag tog mitt gesällbrev som frisör blev jag egenföretagare och började hyra stol på salong. Det gör jag fortfarande en dag i veckan. Våren 2022 tog jag även gesällbrev som barberare.

Arbetar även som examinator för Frisörföretagarna och bedömer branschens del- och gesällprov. Utöver mina fantastiska arbeten så läser jag mitt sista år på Stockholms Universitet där jag utbildar mig till yrkeslärare.

Jag är en riktig hårnörd, älskar allt som har med frisöryrket och hår att göra. Hår är mitt största intresse. Så med den lilla fritid jag har som inte går till något hårrelaterat spenderas med vänner, familj eller med en bra serie.

Melodie Hartwig

Lärare på International Hair Academy.

2008 tog jag första steget in i frisörernas värld och har sen dess förälskat mig i yrket. Det är en kreativ och utmanande bransch med oändliga utvecklingsmöjligheter!

Jag tycker om att vara glad! Och jag blir glad av att jobba med människor, att se dem växa in i något som gör just dem glada. Jag tycker även om att utmana, både mig själv och andra. Jag brinner för utbildning och tror att inställningen ”vill man så går det” kan ta en hur långt som helst.

Har idag gesällbrev som frisör & barberare samt mästarbrev.

Utöver att jobba som lärare jobbar jag som frisör på salong och danslärare för unga vuxna och ungdomar.

Jag har turen att få jobba med mina intressen! Så på fritiden, utanför arbetet, spenderar jag min tid med min sambo, min familj och mina vänner… och då är jag gärna i solen!

Daniella Yacoub

Lärare på International Hair Academy.

Det bästa med att vara lärare är att få lära ut eleverna det yrket man själv brinner för! Jag älskar dessutom utmaningar, och läraryrket består av många utmaningar. Att ge eleverna det bästa man kan för att det ska lyckas i framtiden är en glädje!

Att vara frisör är fantastiskt då man får använda sin kreativitet varje dag. Något du har gjort kan gynna en människas självförtroende. Som frisör kan du även styra hur du själv vill jobba!

Som frisör kan man lära sig något nytt varje dag, då det alltid finns nya trender, produkter och tekniker.

Har tidigare arbetat på Nikita Hair som frisör och har gesällbrev. Men har den senaste tiden fokuserat på plugga till yrkeslärare på SU samtidigt som jag jobbar på skolan. Blev klar januari 2022. Nu framöver så är jag hemma och är mammaledig ett tag.

Maija Balodis Karlsson

Specialpedagog på International Hair Academy

Annelie Javeblad

Studie- & yrkesvägledare på International Hair Academy
d

Welcome to Reina

Step into a true oasis of digital beauty we devised for your new beauty center, resort or spa website.

Monday to Friday 09:00 - 20:00 hrs
Saturday 09:00 - 18:00 hrs